Quantcast
Browse latest Browse all 23

Mål for teknologiforståelse

0

Lige før jul blev mål, vejledning og læseplan for faget Teknologiforståelse offentliggjort.

Til folkeskolen.dk siger Ole Sejer Iversen, som har været med i skrivegruppen:

De fire overordnede kompetenceområder (afspejler) en ambition om, at eleverne skal lære at være medskabere af et digitaliseret samfund.

“Det handler om at invitere den generation, der er på vej gennem folkeskolen, til at være med til at forme den digitaliserede verden, vi i øjeblikket er i gang med at skabe med algoritmer. Teknologiforståelse handler om kritisk, nysgerrigt og refleksivt at vide, hvad vi skaber, når vi skaber noget med algoritmer”, sagde han, da han i november kunne løfte sløret for noget af ekspertgruppens udkast.

De 4 kompetenceområder er:

• Digital myndiggørelse
    • Omhandler kritisk, refleksiv og konstruktiv undersøgelse og forståelse af digitale artefakters muligheder og konsekvenser
  • Digital design og designprocesser
    • Omhandler tilrettelæggelse og gennemførelse af en iterativ designproces under hensyntagen til en fremtidig brugskontekst
  • Computational tankegang
    • Omhandler analyse, modellering og strukturering af data og dataprocesser
  • Teknologisk handleevne
    • Omhandler mestring af computersystemer, digitale værktøjer og tilhørende sprog samt programmering

Umiddelbart kan det være svært at gennemskue, hvordan der skal arbejdes med disse forskellige kompetenceområder og i hvilke fag. Heldigvis er der skrevet fyldige mål, undervisningsvejledning og læseplan, som jeg glæder mig til at få tygget igennem.

Det skal understreges, at dette er en forsøgsordning, hvilket betyder, at der kan blive ændret i skrivelserne efterhånden som erfaringerne bliver samlet sammen.

Alt materialet ligger på emu.dk.

Du kan hente pdfér her:
Mål for forsøgsfaget teknologiforståelse
Læseplan
Undervisningsvejledning

The post Mål for teknologiforståelse appeared first on Inspiration til programmering, teknologi i grundskolen.

Viewing all articles
Browse latest Browse all 23

Latest Images

Trending Articles

Motor startet im warmen Zustand schlecht. HILFE!

Akemi Homura & Kaname Madoka (Puella Magi Madoka Magica)

Tebreve med hæklede blomster

Flandre Scarlet (Touhou)

SKE48 – Pareo wa emerald – PV_HQ